brazilie-2019.reismee.nl

Bonito

Op weg naar Bonito 31/8
Vandaag vroeg op om via Sao Paulo naar Campo Grande te vliegen, een auto op te pikken en nog zo’n 300 km naar Bonito te rijden. Een autorit met meerdere gezichten. Beginnend met een rommelig licht heuvelachtig landschap met grote landbouwbedrijven wordt het landschap gelukkig steeds fraaier naarmate we dichter bij Bonito komen. Oneindig lijkende akkers zijn nu veranderd in kleinschlige akkers met de tropische bossen. Net voor het donker worden rijden we Bonito binnen.

Zo…. Morgen weer wat leuks doen.

Zondag 1/9
We hebben 2 tours te gaan. De eerste gaat naar Gruta do Lago Azul, een grot die door het zonlicht heel blauw opkleurt. Vandaag alleen de pech dat de zon achter een dik wolkendek schuil gaat. Nu blijkt dat het mooie blauw alleen 15 minuten zichtbaar is in december/januari als de zon precies onder de juiste hoek de grot in schijnt. Toch is goed zichtbaar hoe blauw het er is, als het licht even wat beter wordt. Na het bezoek aan de grot hobbelen we terug over de wel bekende “dirt-road” naar Bonito, kopen nog even een brood en rijden dan door naar de 2de tour.

Op, wat de koudste dag van het jaar lijkt, gaan wij een snorkeltour maken in de kristal heldere rivier Rio Sucuri. We trekken een wetsuite aan, nemen een snorkel mee en gaan met een soort veewagen op pad. Als snel komen we in een soort regenwoud en gaan te water. We laten ons meedrijven met de stroom en zien veel vissen, van groot tot klein, in de koude rivier. Na een klein uurtje en een kleine 2 kilometer verder verlaten we weer het water en is iedereen verkleumd en blauw van de kou.

We rijden weer terug over de rode gravelwegen. Ze zijn hobbelig maar, zolang het droog is, best begaanbaar zijn. Echter het gravelstof zit binnen de kortste keren overal in. Een auto schoon inleveren wordt geen optie. Onderweg zien we diverse vogels, zoals gieren, kraanvogels en nandoes (soort struisvogels). Nog langs het boekingskantoor om wat voor de volgende dag te boeken en dan is het tijd voor een biertje, restaurantje uitzoeken, lekker eten en dan weer op tijd naar bed.

In onze accommodatie worden we opgewacht door de eigenaren, of we willen verkassen naar een ander vakantiehuisje omdat de stroomvoorziening niet goed is. ‘s morgens hadden we nl een koude douche en dat was niet fijn. Geen probleem even spullen 1 deur verder leggen. Als Frans naar de wc gaat wordt hij verrast door een kleine kikker, die uit de wc-pot springt. De kikker kruipt snel weer ergens anders weg voordat we hem te pakken krijgen. De deur maar goed dichthouden, zodat deze niet verder komt dat de badkamer.

Maandag 2/9
De volgende ochtend hebben we weer een tour geboekt, maar nu op een schappelijke tijd; eerst op het gemak opstaan, een rondje over het terrein lopen, ontbijten en dan rustig op pad. Om 10 uur zijn we bij Estania Mimosa Ecoturismo voor een tocht langs watervallen en mogelijkheid tot zwemmen. Bij iedere waterval kunnen we in het water en lekker rond poedelen. Gelukkig is vandaag de zon weer gaan schijnen. Na een aantal uren en een aantal watervallen verder keren we terug naar de boerderij en hebben daar nog een uitgebreide lunch van lokale gerechten. We lopen nog wat rond en gaan lekker een biertje drinken en een boekje lezen. Op tijd voordat het donker wordt gaan we terug, doen even wat boodschappen en gaan naar ons vakantiewoninkje. Eens bedenken wat we de dag erop kunnen doen, als we weer verder trekken.

Sjef en Riet

Leuk om met jullie “mee te reizen”

Groeten. Sjef en Riet

Marc en esther

Mooie omgeving, mooie foto's.