brazilie-2019.reismee.nl

Bom Jardim

Bom Jardim

Aangekomen in Bom Jardim vinden we meteen de Pousada (soort B&B) waar we verblijven. Het is nog vroeg in de middag en met behulp van Google-translate kunnen we tours boeken. Vandaag gaan we nog naar de ara’s en morgen 2 watertours. We zitten wat in de binnentuin te lezen en gaan zelfs binnen zitten in de airo. Buiten is het meer dan 40 graden en dat in de winter….

Aan het einde van de middag gaan we naar een soort lagune, dicht bij het dorp, dat vol met palmbomen staat waar veel vogels (ara’s en parkieten) rond zonsondergang komen. Dit is meer het landschap dat we in de Pantanal zouden verwachten ipv de savannes die we tot nu toe hebben gezien. Het is een gekwetter van jewelste van alle ruzies om de beste slaapplek.

’s Avonds gaan we een hapje in het dorp eten, waar niet al te veel eettentjes zijn, maar we hebben wel lekker gegeten. We gaan nog wat lezen en onze spullen pakken voor de tours voor de volgende dag.

Maandag 9/9

Vandaag gaan we 2 water-tours doen; snorkelen in de rivier en in een natuurlijk aquarium. Wat kan je anders met deze temperaturen…. We gaan vroeg naar het bureau omdat we nog instructies moeten krijgen en dat valt hier niet mee. Niemand spreekt Engels, dus google-translate wordt onze beste vriend. We snappen alles, waar we naar toe moeten en hoe laat we waar moeten zijn en gaan op pad. Na het dorp houdt het asfalt op en rijden nog zo’n 15 km verder over de dirt road. We zien al veel rookpluimen en dan blijkt dat de tour niet door kan gaan vanwege de rook. Onverrichte zaken keren we terug en gaan bij het buro zeggen dat het niet is doorgegaan. Inmiddels hebben ze vanaf de rivier al gebeld om het uit te leggen. We vragen of we de andere tour dan eerder kunnen doen, want het is pas halverwege de ochtend. De tijd wordt aangepast en we gaan weer op pad. We zijn ruim op tijd en kunnen hier lekker lezen in de schaduw. We gaan snorkelen in een aquarium en zien wat verschillende vissensoorten, wel in grotere aantallen, in zeer helder water. Daarna gaan we hier ook nog de rivier afzakken en komen nog wat vissen tegen. In de bomen zitten wat aapjes.

Na afloop vragen we, met google-translate of er terug mogen lopen om de aapjes te spotten, maar dat mag niet. We blijven nog wat lezen en gaan dan terug naar het bureau. Daar boeken we nogmaals de tour naar de ara’s om daar nogmaals te gaan kijken. Het lijkt dat er deze keer minder ara’s overvliegen en neerstrijken, maar we zien nog leuke dingen en gaan als het bijna donker is terug. Terug in het dorp kijken we nog even voor slippers, want de teva’s hebben het begeven, van beide teva’s is in ca 100 meter van beide de zolen volledig losgekomen; het lijken nu net clownsschoenen.

De avond ervoor heb ik de menukaart gefotografeerd en die wordt nu vertaald, zodat we weten wat wat is, en maken al onze keuze wat we willen eten. We bestellen het en het kip-gerecht wordt geserveerd op een schaal voor 2 personen, terwijl we maar voor 1 hebben besteld. Met handen en voeten wordt duidelijk dat we maar voor 1 persoon hoeven af te rekenen. Daarna terug naar ons huisje, weer boekje (uit)lezen en lekker naar bed.

Dinsdag 10/9

Vandaag trekken we verder opnieuw dieper de Pantanal in. Eerst rijden we terug naar Cuiaba waar we de auto moeten inleveren en waar we worden opgehaald voor een flinke rit naar onze accommodatie.

Helma

Mooie reis tot nu toe zeg. En er wacht nog meer.... geniet ervan!