brazilie-2019.reismee.nl

Een dagje Rio

Onze eerste avonturen, Rio de Janeiro 30/8

Eerst een lange reisdag, wat later op dan normaal naar ook weer niet echt zoveel later. De laatste dingen pakken, nog wat ontbijten, laatste afwas wegwerken en wegwezen. Onderweg was het drukker dan ingeschat en werden zo af en toe ingehaald door Jan op zijn snelle fiets. Na een lange file uiteindelijk toch nog redelijk op tijd op Schiphol en wachten op vertrek. De vlucht ging goed, maar wel een lange zit van bijna 12 uur. Aangekomen in Rio werden we opgewacht door iemand van het reisbureau en naar onze accommodatie gebracht. Nu is Rio best wel groot, maar dat het onvindbaar is, is het nu ook weer niet. Uiteindelijk zijn wij ze maar de weg gaan wijzen en zitten we in een leuk boetiekhotel in Santa Theresa ver boven op de berg. De weggetjes naar boven zijn best wel stijl. We zitten in een rustige buurt en op loopafstand zijn barretjes en restaurantjes.

Voor de volgende ochtend is er een taxi voor ons geregeld omdat we een fietstocht gaan maken langs de standen en down town. De taxi weet gelukkig precies waar hij ons op moet halen en ook weer af moet zetten. We maken een leuke tocht met een enthousiaste gids door de stad, met veel info waardoor we al een goede indruk hebben waar van alles is. Fietsers hebben een eigen fietspad, maar die is wel geconfisqueerd door voetgangers, dus opletten waar je fietst. Overal wordt gewoon rechts gereden, alleen als de fietsers op de rijbaan moeten, dan moeten ze links rijden!. De vele stranden van Rio hebben we gezien; bijna niemand zwemt in zee maar ligt alleen op het strand of sport er. Het is ook winter in Brazilië, veel te koud voor de gemiddelde Braziliaan. Op het strand zijn heel veel fitness faciliteiten, waar veel gebruik van wordt gemaakt. De zee is te slecht van kwaliteit om in te zwemmen.

Daarna even een broodje eten en met de bus door naar de Sugarloaf; met de bus ja. Dat werd ons afgeraden, maar ook dat wilden we proberen. Het behulp van een Braziliaanse vrouw die alleen Braziliaans spreekt en de buschauffeur kwamen we in de buurt van waar we moesten wezen, alleen de weg nog even aflopen wat niet zo ver is. Al met al maar een busritje van zo’n 2,5 km. Voordat we met de gondel naar boven gaan, gaan we nog even wandelen. We willen pas tegen zonsondergang boven zijn. We lopen over een pad langs de kust en komen het eerste wild tegen; zeeschildpadden in zee, aapjes in de bomen en fregatvogels in de lucht. Dan gaan met de gondels naar boven en hebben boven een mooi uitzicht. Biertje erbij en wachten maar totdat de zon onder gaat. Hoe dichter bij de zonsondergang hoe drukken het wordt.

We zoeken een goed plekje en dan maar wachten. Het uitzicht is vooral gericht op het Christusbeeld en de stad, maar ook de Copacabana kun je vanaf de andere kant mooi zien. Na een flink aantal foto’s gaan we weer naar beneden, zoals het gros van de mensen. De gondels draaien continue waardoor we redelijk snel weer beneden zijn. Met een taxi maar terug naar het hotel. Hoe de chauffeur rijdt snappen we niet, maar dat we afgezet worden is duidelijk. Na het nodige omrijden, grijpen we in, en zijn we zelf maar de weg gaan wijzen. Uiteindelijk zijn we er weer. Even douchen en dan lekker eten. We hebben een reservering laten maken bij een beroemd restaurant Aprazível dat vlak bij ons zit en waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Hier gaan we gewoon te voet naar toe, nee geen taxi, wel even 10 minuten klimmen want het ligt nog hoger op de berg. We hebben lekker gegeten en de specialiteit Palmhart was zeer de moeite waard. Daarna weer gewoon te voet terug en lekker naar bed. De volgende dag moeten we weer vroeg op om de vlucht naar de Pantanal te hebben.

Coby

Pas 3 dagen op reis en nu alweer mooie dingen gezien, geniet ervan, en doe voorzichtig

Mandy

Klinkt allemaal weer helemaal super. Gave watervallen zeg!
Geniet er maar van.