brazilie-2019.reismee.nl

Ilha Grande

Ilha Grande
We verlaten de Pantanal en keren terug naar Rio. Vanuit Rio kunnen we de dag erop verder naar een eiland waar we lekker kunnen relaxen, snorkelen en wandelen.
Vanuit de Pantanal vertrekken we op tijd en zijn eigenlijk veel te vroeg op het vliegveld. We checken de koffers snel in en gaan maar zitten wachten. We hebben 2 aansluitende vluchten om weer in Rio te komen, waar we opgehaald zullen worden en dan naar ons hotel gaan.
We landen in Sao Paulo en zien dat onze vlucht gecanceld is; hoe nu verder. Met wat vragen komen we erachter waar de betreffende balie is en laten de vlucht omboeken. Nu gaan er gelukkig heel veel vluchten naar Rio, dus 1,5 uur later zijn we weer op weg. Nu maar hopen dat de koffers ook mee komen. We bellen onze tussenpersoon die ons op komt halen om door te geven dat we later aankomen; ze blijkt al op het vliegveld te staan wachten!

Deze chauffeur weet de locatie gelukkig nu wel te vinden. We zitten weer in hetzelfde hotel en weten hoe het er werkt.

Zaterdag 14/9
Weer een dag vroeg uit de veren, om 6.30 worden we al opgehaald en hebben een rit van 3 uur voor de boeg. Bij de pier moet er het nodige gepraat worden want we staan niet op de reserveringslijst. Uiteindelijk blijkt het goed te zijn. Toch moeten we nog betalen, maar dat zien we later wel verder. Communiceren is moeilijk als wij geen Portugees spreken en de anderen geen Engels. Als we bij het plaatsje zijn denken we dat we eruit moeten en het laatste stuk naar het hotel moeten lopen. Er zitten nog 2 mensen aan boord die naar hetzelfde hotel gaan en die weten dat er een eigen pier is bij het hotel; dus gelukkig hoeven er niet met de koffers over het strand te slepen.
We krijgen uitleg over wat er allemaal mogelijk is en gaan ’s middags nog wandelen. Onze kamer is nog niet klaar. Het weer is vandaag zwaarbewolkt met soms een spat regen. We wandelen een stuk over het eiland, wat flink op en neer gaat en wat een nat wandelpad heeft vanwege de regen die eerder gevallen is. Na een paar uur zijn we zeiknat terug, maar dan van het zweet. We drinken in het dorp een bier en gaan dan naar onze kamer; mooi uitzicht op zee.
Ontbijt hebben we niet gekregen (te vroeg), lunch is er bij ingeschoten en na een lekker avondmaal weer op tijd naar bed. Morgen eens bekijken of het weer beter is en welke tour gedaan gaat worden.

Zondag 15/9
Vandaag gaan we een dagje mee op de filmset; er komt een tv-ploeg om het kanoën en suppen bij de lodge te filmen. De gasten van de lodge mogen ook als “opvulling” mee. Vanuit de lodge wordt vandaag geen tour gedaan. Het is half bewolkt, maar de zon is er wel.

Na lang wachten, veel inleidende Braziliaanse interviews en uitleg gaan we uiteindelijk op pad. Wij gaan als eerste met de kano mee en lopen naar het andere standje waar deze ligt. Uiteindelijk ligt de boot op het water en kunnen we van start. We hebben een bepaald ritme wanner we de paddel aan de andere kant moeten nemen en varen zo de baai over. Best wel grappig. Daarna wordt er gewisseld en gaan wij in de boot verder. Bij de volgende stop kunnen wij gaan suppen; wel wankel op de plank maar het lukt wel. Daarna gaan we terug naar de lodge en gaat Frans nog in de kano terug; nu wordt er harder gewerkt met alleen mannen aan boord en niet meer voor de film.

Bij de lodge gaan we nog snorkelen en zien daar veel vissen; vreemd zeg want ze worden daar steeds gevoerd. We komen ook nog schilpadden tegen. We kiezen een eettentje in het dorp eten en lezen nog een boekje. Daarna lekker op tijd naar bed. Kijken wat de volgende dag gaat brengen, als het goed is wel een toertje.

Maandag 16/9
Vandaag gaan we mee met een tour die naar andere strandjes gaat en die aan de open zeekant liggen. Daar kan alleen naar toe gevaren worden als het goed weer is en de wind rustig. Uiteindelijk is iedereen klaar met ontbijten en gaan we later dan verwacht op pad. We varen een deel over open zee en bomsen regelmatig flink op e golven. Het eerste stand is een lang gerekt strand waar we aan de zijkant geen snorkelen. Het zicht is slecht, dus veel vissen zien we niet. We lopen over het strand naar de andere kant en kijken nog even in de riviermonding wat daar zit. Dan gaan we weer terug naar de boot. We varen door naar het tweede strand maar daar zijn de golven nog onstuimiger dat we niet op het strand aan kunnen leggen. We springen in het water en zwemmen dan maar naar het strand. Hier kunnen we niet snorkelen en lopen over het strand en over een jungle-padje door naar het andere strand. Dan wordt het weer tijd om terug te zwemmen naar de boot. Op naar het laatste strand voor vandaag; deze ligt al meer beschutter en daar kunnen we ook goed snorkelen. We zien vele soorten vissen en wederom een schildpad. Daarna weer terug naar de lodge. We douchen meteen en gaan lekker op het dek een boek lezen bij de ondergaande zon. De zon heeft toch wel wat op ons gehad en zijn een klein beetje verbrand. Morgen maar weer kijken of er een andere tour is of dat we zelf maar en snorkelspot gaan wandelen.

Dinsdag 17/9
Vandaag gaan we weer een tour maken, maar nu de andere kant op. We weten al dat we later weg gaan, omdat er eerst nog gasten naar het vaste land gebracht moten worden. We gaan daarom eerst maar even bij de lodge snorkelen en suppen nog even voor de foto. Dan gaan we op pad, we zijn maar met zijn 2-en. We gaan naar Blue Azul, een van de topplekken hier. Daar aangekomen liggen er veel boten en zijn er veel mensen in het openluchtbasin. Het is een open plek in zee, beschermt tussen land en met ondiep, warm, water. Veel vissen zoeken beschutting onder de boot. Na een half uurtje snorkelen, want dan wordt het toch wel fris in het water gaan we door naar de volgende Beach. Daar gaan we op het strand lekker lezen. Dan weer verder door naar nog meer beaches waar we allemaal kunnen snorkelen en tussendoor is er ook gelegenheid voor een lunch. Aan het einde van de dag komen we zeer tevreden terug door alle snorkelspots die we bezocht hebben. Lekker bijkomen, ergens gaan eten en dan al weer de koffer pakken. Op naar de laatste dag in Rio.